RD50M welke bougie + info diode/gelijkrichter/condensator

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
motorsense
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 dec 2019, 17:33

RD50M welke bougie + info diode/gelijkrichter/condensator

Bericht door motorsense »

In een poging de RD50M uit '77 toch eens aan de praat te krijgen enkele technische vraagjes:

- welke is de originele bougie? B6HS? B7HS? B8HS? Sites allerhande stellen steeds een van deze drie voor, maar welke is nu de originele en dus wss ook de beste?

- op het bedradingsschema is een diode terug te vinden (punt 28 op het elektrisch schema). Waar bevindt deze zich op de bromfiets? Heb me gek gezocht, enkel op de spanningsregelaar (punt 4 op schema) vind ik het door de vorige eigenaar in potlood getekende symbool van een diode terug. Is dit "twee-in-een"?

- ik vind vaak negatieve opmerkingen mbt de "condensator" terug. Heb me zelfs uit voorzorg -gezien de lage aanschafprijs- ooit eens eentje nieuw besteld. Helaas ook hier geen spoor van te vinden. Bevindt deze zich achter het vliegwiel op de ontsteking? Wat is overigens het gevolg van een defecte condensator?

- als ik mijn gelijkrichter (=spanningsregelaar??) ohms uit meet (met dus het diode-tekentje hierop neergepend) heb ik in beide richtingen "oneindig". Ik veronderstel dus dat deze kapot is. Kan dit een reden zijn van het niet-starten van de bromfiets? En mag ik deze, bij wijze van test, kortsluiten (bruggetje leggen)? Moet eerlijkheidshalve bekennen dit reeds uitgeprobeerd te hebben met vreemd gevolg: ganse elektronica deed het niet meer (pinkers, claxon, lampjes...) en had nog slechts 3 Volt ipv 6V op mijn accu ?!? Half uurtje later was probleem plots "uit zichzelf" verdwenen en werkte alles terug!?...

RD50: legendarische bromfiets, maar tot op heden 1 blok frustratie :(
wiebo
500km gereden
500km gereden
Berichten: 857
Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
Locatie: Groesbeek, waar anders?

Re: RD50M welke bougie + info diode/gelijkrichter/condensato

Bericht door wiebo »

Bougie is afhankelijk van je setup. Origineel (langzaam) is 6, hoe sneller hoe hoger. Daar staat elders meer over op deze site.
De goedkope condensators moet je laten liggen waar ze liggen. Ze werken meestal maar erg kort. Met een kapotte condensator zal je brommer nooit echt lekker lopen.
Niet opgeven, de rd50m is eigenlijk de mooiste brommer die er is 8)
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: RD50M welke bougie + info diode/gelijkrichter/condensato

Bericht door kittop »

Een foute condenstator kan naar werken, een slechte imitatie is vaak debet aan het vervelende lopen van een Yamaha.
De condensator bevind zich achter het vliegwiel tussen de twee spoelen aan de andere zijde van de contactpunten.
Schroef het dekseltje met de drie boutjes los start de brommer en kijk of je contactpunten ziet vonken.

Indien ja... bestel dan nieuwe contactpunten en condensator.
Origineel Yamaha is aanzienlijk aan de prijs, maar FS1-Shop Almere of FS1-Parts Hilversum hebben goede alternatieven.
Vergeet niet een poelietrekker mee te bestellen.
Indien je gaat vervangen in je onstekingsgebied, kijk dan goed of je kabeltjes niet aanlopen tegen het vliegwiel.

Je bekabeling vraagt hoogstwaarschijnlijk voor een schoonmaakbeurt.
Haal je koplamp los en controleer je bekabeling op ontvelling en maak de stekkers schoon.
klap je buddy open en controleer de accu, stekkers en massa.
Haal je tank los en bekijk de diode, maar de/en monteer ook de bobine als je de contacten en montagepunten schoongemaakt heb.
Dus ga eerst eens goed je bedrading en stekkers controleren en schoonmaken, voordat je begint met vervangen.

Bougie B7 voor origineel/ niet zo snel / tot 55km/h
Bougie B8 voor iets sneller.
motorsense
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 dec 2019, 17:33

Re: RD50M welke bougie + info diode/gelijkrichter/condensato

Bericht door motorsense »

Dank voor bovenstaande reacties!

Helaas start de RD TOTAAL NIET, veel testen kan ik dus niet doen :(

Maar voor alle duidelijkheid: de diode en de gelijkrichter zitten dus in 1 "blokje"? Op het elektronisch schema staan deze apart...

Extra opmerking: ik probeer heden te starten zonder uitlaat en zonder luchtfilter. Wss niet ideaal, maar de motor zou toch IETS moeten doen? Toch eventjes leven in de brouwerij?
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: RD50M welke bougie + info diode/gelijkrichter/condensato

Bericht door kittop »

nee,,, een RD50m heeft volgensmij geen spanningsregelaar, alleen maar een diode.

Maar vergeet het bovenstaande maar,,, ga je eerst maar eens focussen op het opstarten van je brommer.
Heeft hij vonk op de bougie?
is de bougie nat na het aanduwen?
motorsense
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 dec 2019, 17:33

Re: RD50M welke bougie + info diode/gelijkrichter/condensato

Bericht door motorsense »

In mijn zoektocht naar "het spook" die de motor in mijn RD50M weigert te doen starten met eender welk (gereviseerd) motorblok meen ik te moeten besluiten dat het probleem zich manisfesteert BUITEN het motorblok.

Zodoende, en na test met een nieuwe spoel, ben ik tot de bevinding gekomen dat zich tussen de spoel en de ontsteking GEEN diode bevindt, terwijl deze toch op het bedradingsschema staat (nr 28: diode): de kabel loopt simpelweg RECHTSTREEKS.

Wat is het effect hiervan? De les elektriciteit is weeral een tijdje geleden, maar volgens mij volgt stroom "de gemakkelijkste weg", oftewel de ontsteking stuurt gewoon terug naar de spoel? Met als gevolg dat de vonk die ik zie op de bougie veel te zwak is?
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: RD50M welke bougie + info diode/gelijkrichter/condensato

Bericht door kittop »

Jouw RD heeft geen spook, het enige spook ben jezelf.

Je RD heeft een gescheiden systeem en geen spoken, namelijk:
A: een ontstekingsspoel, condensator, contactpunten, bobine en bougie voor je onsteking
B: een lichtspoel, diode, accu voor je verlichting en toeter, Alleen je koplamp wordt gevoed met wisselstroom en zit dus voor je diode.

Met andere woorden ook jouw RD heeft dus geen diode nodig om te starten.
Jouw RD heeft een diode nodig om je accu niet te voorzien van wisselstroom, maar van gelijkstroom.
Dus vergeet die diode nu even.

Ga nu eerst eens kijken of je bougie vonkt, en draai desnoods je bougiedop er af om te kijken hoe groot/lang de vonk is vanaf je bougiekabel.
Vanaf 6mm heeft je brommer voldoende vonksterkte om te starten.
Kijk of je bougie nat is na het aanduwen. Indien ja, monteer eerst een nieuwe bougie voordat je gaat spokenjagen.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: RD50M welke bougie + info diode/gelijkrichter/condensato

Bericht door NIX »

In een 2RU zit ook een diode in de draad naar de bobine. Die sloop ik er altijd uit. Ik denk dat het voor de ontstoring voor radio's is ofzo. Nodig is hij niet.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: RD50M welke bougie + info diode/gelijkrichter/condensato

Bericht door kittop »

NIX schreef:In een 2RU zit ook een diode in de draad naar de bobine. Die sloop ik er altijd uit. Ik denk dat het voor de ontstoring voor radio's is ofzo. Nodig is hij niet.
Rare Fransen....

Maar verwar hem niet te veel, want hij heeft moeite met focussen en lezen.
Zometeen denkt hij ook nog dat een 2RU een RD50m is.

Ik heb al genoeg aan een "Hornbach" buurman die een Harley gekocht heeft en al duizenden euro's schade heeft gemaakt aan dat mormel.
Ajajyippieyippieyeej

fix it, until its broken.
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: RD50M welke bougie + info diode/gelijkrichter/condensato

Bericht door opnieuweenfs1 »

De diode nr 28 op tekening zit verwerkt in je kabelboom, deze is niet alleen gemonteerd door de Fransen.
De diode zat ook al in een 3E9 model en eveneens in de Sheriff.
Omdat deze de stroom in 1 richting laat gaan werkt de bobine als het ware op gelijkspanning,
het doel ervan is om de contactpunten nog minder te laten vonken.
Veel doet het niet, maar ieder beetje helpt zeg ik maar.
Als je vermoed dat deze kapot is mag hij er ook gewoon tussenuit..
Gebruikersavatar
Kees
250km gereden
250km gereden
Berichten: 479
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
Locatie: Doezum

Re: RD50M welke bougie + info diode/gelijkrichter/condensato

Bericht door Kees »

opnieuweenfs1 schreef:De diode nr 28 op tekening zit verwerkt in je kabelboom, deze is niet alleen gemonteerd door de Fransen.
De diode zat ook al in een 3E9 model en eveneens in de Sheriff.
Omdat deze de stroom in 1 richting laat gaan werkt de bobine als het ware op gelijkspanning,
het doel ervan is om de contactpunten nog minder te laten vonken.
Veel doet het niet, maar ieder beetje helpt zeg ik maar.
Als je vermoed dat deze kapot is mag hij er ook gewoon tussenuit..
Bij mij was een aantal keren een kapotte diode de oorzaak dat een Brommer niet wilde lopen. Nadat ik de diode er uit had gehaald loopt het prima.
Groet uut Doezum,
Kees.
Plaats reactie