Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 24 jan 2017, 19:06
Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator
Beste allemaal,
Vanwege de schitterende (las)vonken tussen de contactpunten van mijn 2RU, heb ik de condensator vervangen. Bij hoge toerentallen liep de brommer namelijk erg slecht (misfire) en dat hoopte ik hiermee op te lossen.
De oude condensator is er één met een enkele draad naar de kabelboom en een losse draad vanaf de contactpunten naar de kabelboom. Nu heb ik een nieuwe originele FS1 condensator besteld, met twee draden vanuit de condensator naar de contactpunten en de kabelboom (niet op de massa). Deze heb ik aangesloten, maar nu werkt er niets meer. Ontsteking werkt niet, verlichting werkt niet enz. Als ik de acculader aansluit, werkt de verlichting wel, maar de ontsteking nog steeds niet. Iemand een idee waar het is mis gegaan? Na wat meten kom ik tot de conclusie dat de bobine, ontstekingsspoel en contactpunten goed zijn.
Ps; bestaan er verschillen in condensatoren voor de FS1 en het specifieke 2RU model?
Vanwege de schitterende (las)vonken tussen de contactpunten van mijn 2RU, heb ik de condensator vervangen. Bij hoge toerentallen liep de brommer namelijk erg slecht (misfire) en dat hoopte ik hiermee op te lossen.
De oude condensator is er één met een enkele draad naar de kabelboom en een losse draad vanaf de contactpunten naar de kabelboom. Nu heb ik een nieuwe originele FS1 condensator besteld, met twee draden vanuit de condensator naar de contactpunten en de kabelboom (niet op de massa). Deze heb ik aangesloten, maar nu werkt er niets meer. Ontsteking werkt niet, verlichting werkt niet enz. Als ik de acculader aansluit, werkt de verlichting wel, maar de ontsteking nog steeds niet. Iemand een idee waar het is mis gegaan? Na wat meten kom ik tot de conclusie dat de bobine, ontstekingsspoel en contactpunten goed zijn.
Ps; bestaan er verschillen in condensatoren voor de FS1 en het specifieke 2RU model?
Laatst gewijzigd door Roel Kraaij op 29 mei 2020, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- scirocco
- 500km gereden
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
- Locatie: friesland
Re: Ontsteking FS1 2RU
Neem aan dat het opnieuw gesoldeerd hebt en iets van een krimphoesje er om heen hebt gezet ??
Zo dat het nergens contact maakt
Ook niets vergeten met het monteren van het contact punt zo’n wit stukje plastic of zo
Zo dat het nergens contact maakt
Ook niets vergeten met het monteren van het contact punt zo’n wit stukje plastic of zo
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 24 jan 2017, 19:06
Re: Ontsteking FS1 2RU
Ik heb inderdaad opnieuw gesoldeerd en een krimphoesje om de verbinding gedaan. De witte stukjes plastic bij de puntjes zitten ook gemonteerd zoals dat zou moeten
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 03 jun 2017, 14:48
Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator
Voor de 2RU zijn speciale condensatoren met een draad. FS1part heeft ze. Vorig jaar heb ik ook een nieuwe geplaatst op mijn RU en die werkt prima.
https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... 177c131c0c" onclick="window.open(this.href);return false;
https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... 177c131c0c" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 24 jan 2017, 19:06
Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator
Voor zover ik weet heeft iedere FS1 condensator een draad. Vandaag nog eens de ontsteking los gehaald en nog steeds werkt er niets van de elektronica. Echter op het moment dat ik de acculader aansluit komt één en ander weer tot leven, behalve de ontsteking. Die vonkt niet, ongeacht of de acculader aangesloten is of niet.
Dit probleem is volgens mij niet te wijten aan de condensator, maar ik weet ook niet goed waar ik het anders zou moeten zoeken..
Dit probleem is volgens mij niet te wijten aan de condensator, maar ik weet ook niet goed waar ik het anders zou moeten zoeken..
-
- 5000km gereden
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator
Misschien even de FAQ checken daar wordt dit euvel uitgelegd.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
- HotWheels
- 500km gereden
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
- Locatie: Lochristi (België)
Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator
Die veronderstelling klopt al niet.Roel Kraaij schreef:Voor zover ik weet heeft iedere FS1 condensator een draad...
-
- 500km gereden
- Berichten: 868
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator
Ontsteking en verlichting staan los van elkaar, dus als beide een probleem hebben dan heb je 2 problemen.
Het gebeurt snel dat je een kabeltje afknelt bij het monteren van je ontsteking.
Ook wil het wel eens gebeuren dat het vliegwiel aanloopt op het kabeltje van de contactpunten oid.
Gewoon vliegwiel loshalen en kijken of er niets bekneld is of aangelopen.
Indien niet, andere condensator monteren... Misschien een fabrieksfoutje.
Het gebeurt snel dat je een kabeltje afknelt bij het monteren van je ontsteking.
Ook wil het wel eens gebeuren dat het vliegwiel aanloopt op het kabeltje van de contactpunten oid.
Gewoon vliegwiel loshalen en kijken of er niets bekneld is of aangelopen.
Indien niet, andere condensator monteren... Misschien een fabrieksfoutje.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 24 jan 2017, 19:06
Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator
Dat blijkt te kloppen. Ten eerste heeft een nieuwe accu geholpen voor de verlichting e.d. Daarbij was de isolatie van de zwart witte draad licht beschadigd onder het klemmetje waarmee deze op het vliegwiel geschroefd zit. Hierdoor staat de ontstekingsspoel, condensator en puntjes in verbinding met de massa. Ik ben echter aan het meten geweest met de multimeter, terwijl ik het klemmetje losgeschroefd had.kittop schreef:Ontsteking en verlichting staan los van elkaar, dus als beide een probleem hebben dan heb je 2 problemen.
Maar inmiddels snort de FS1 weer vrolijk rond, dus iedereen bedankt voor het meedenken!
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 24 jan 2017, 19:06
Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator
Het oude type condensator heeft inderdaad geen draden. Echter lijkt een discussie over de verschillende typen condensatoren mij niet erg interessantHotWheels schreef:Die veronderstelling klopt al niet.Roel Kraaij schreef:Voor zover ik weet heeft iedere FS1 condensator een draad...
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator
Mij wel en geloof me ze zijn allemaal hetzelfde. Die met 2 draden hebben de draden op hetzelfde punt zitten.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 24 jan 2017, 19:06
Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator
Is de weerstand ook hetzelfde? Volgens de ontsteking pagina is er een oud type van 3 MΩ en een nieuwer type van 5 MΩ.NIX schreef:Mij wel en geloof me ze zijn allemaal hetzelfde. Die met 2 draden hebben de draden op hetzelfde punt zitten.
- HotWheels
- 500km gereden
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
- Locatie: Lochristi (België)
Re: Problemen ontsteking FS1 2RU, na vervangen condensator
De waarde van een condensator wordt niet uitgedrukt in ohm maar in farad.
Overigens heb je het goed dat de condensator van een 5 bak Hitachi ontsteking geen aansluitdraad heeft. Geen discussie, enkel duidelijkheid.
Overigens heb je het goed dat de condensator van een 5 bak Hitachi ontsteking geen aansluitdraad heeft. Geen discussie, enkel duidelijkheid.