Tip voor makkelijker schakelen bij 5 bak.

Alles over de techniek en sleutelen
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Tip voor makkelijker schakelen bij 5 bak.

Bericht door opnieuweenfs1 »

Voor de 5 bak rijders onder ons weten we allemaal dat de neutraal soms best lastig is te vinden.
Als het blok lekker warm is gaat het altijd een stuk gemakkelijker,
dit komt omdat de olie dan lekker dun is waardoor de koppeling gemakkelijk vrij komt.
We weten dus dat een koppeling die goed vrij komt het schakelen makkelijk maakt.

Om te zorgen dat de koppeling beter vrij komt, ook bij koude motor,
plaats ik tussen de frictieplaten altijd een rubber drukring.
Deze rubber ringen zitten standaard gemonteerd bij de oudere 3 plaats koppelingen van een Yamaha TY 50 en de DT 50
Deze ringen zijn nog steeds te bestellen bij de Yamaha dealer. hij heet dan een cusion ring artikelnummer 1311636700.
Deze ringen drukken als het ware de frictie platen een stukje van elkaar af zodra de koppeling wordt ingeknepen.
Deze aanpassing heeft echter ook een nadeel. en dat is dat de koppeling iets gemakkelijker kan slippen, maar dat los je prima op door het verschil te compenseren met versterkte koppelings veren.

De cusion ringen kosten rond de 6 euro per stuk, gebruik dus voor elke frictieplaat 1 cusion ring.
Tevens is dit trucje ook te gebruiken bij een normale 4 bak.

Succes.
Laatst gewijzigd door opnieuweenfs1 op 01 dec 2019, 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.
1j5@
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 aug 2018, 19:44

Re: Tip voor makkelijker schakelen bij 5 bak.

Bericht door 1j5@ »

aha goeie tip

wat voor set up en welke top snelheid haal je ?
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Tip voor makkelijker schakelen bij 5 bak.

Bericht door opnieuweenfs1 »

Momenteel rij ik niet met het 5 bak blok. Ik heb nu het lange slag blokje eronder zitten.
Te samen met j5b cilinder.
cdraaisma
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 aug 2018, 09:31

Re: Tip voor makkelijker schakelen bij 5 bak.

Bericht door cdraaisma »

opnieuweenfs1 schreef:Voor de 5 bak rijders onder ons weten we allemaal dat de neutraal soms best lastig is te vinden.
Als het blok lekker warm is gaat het altijd een stuk gemakkelijker,
dit komt omdat de olie dan lekker dun is waardoor de koppeling gemakkelijk vrij komt.
We weten dus dat een koppeling die goed vrij komt het schakelen makkelijk maakt.

Om te zorgen dat de koppeling beter vrij komt, ook bij koude motor,
plaats ik tussen de frictieplaten altijd een rubber drukring.
Deze rubber ringen zitten standaard gemonteerd bij de oudere 3 plaats koppelingen van een Yamaha TY 50 en de DT 50
Deze ringen zijn nog steeds te bestellen bij de Yamaha dealer. hij heet dan een cusion ring artikelnummer 1311636700.
Deze ringen drukken als het ware de frictie platen een stukje van elkaar af zodra de koppeling wordt ingeknepen.
Deze aanpassing heeft echter ook een nadeel. en dat is dat de koppeling iets gemakkelijker kan slippen, maar dat los je prima op door het verschil te compenseren met versterkte koppelings veren.

De cusion ringen kosten rond de 6 euro per stuk, gebruik dus voor elke frictieplaat 1 cusion ring.
Tevens is dit trucje ook te gebruiken bij een normale 4 bak.

Succes.
Kun je een foto van zo,n ring plaatsen ??
Gr-Kees.
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Tip voor makkelijker schakelen bij 5 bak.

Bericht door opnieuweenfs1 »

Hallo Kees. Klik op de volgende link. https://images.cmsnl.com/img/partslists ... 9_78b8.gif
Het zijn de ringen nr 6
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Tip voor makkelijker schakelen bij 5 bak.

Bericht door kittop »

Deze aanpassing heeft echter ook een nadeel. en dat is dat de koppeling iets gemakkelijker kan slippen, maar dat los je prima op door het verschil te compenseren met versterkte koppelings veren.
Wat voor/welke koppelingsplaten met veren stel je voor tegen het slippen, of heb je goede ervaring mee?
Ik heb hier namelijk een 5 bak Trialtje met een 5J1 blokje en 3 platen koppeling die niet schuwt om te slippen namelijk.
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Tip voor makkelijker schakelen bij 5 bak.

Bericht door opnieuweenfs1 »

kittop schreef:
Deze aanpassing heeft echter ook een nadeel. en dat is dat de koppeling iets gemakkelijker kan slippen, maar dat los je prima op door het verschil te compenseren met versterkte koppelings veren.
Wat voor/welke koppelingsplaten met veren stel je voor tegen het slippen, of heb je goede ervaring mee?
Ik heb hier namelijk een 5 bak Trialtje met een 5J1 blokje en 3 platen koppeling die niet schuwt om te slippen namelijk.
Standaard had een trialtje voorheen deze cusion ringen er al tussen zitten met een 3 plaats koppeling.
Als een 3 plaats koppeling bij jou alsnog doorslipt, moet er toch ergens een andere oorzaak zijn.
Versleten naaf, platen of te slappe veren zou kunnen, maar dat kan ik van af hier lastig beoordelen.

Zelf heb ik de cusion ringen ook bij een standaard 2 plaats koppeling op een 4 bak zitten, dit in combinatie met versterkte veren en de lange slag j5b cilinder.
En ik moet zeggen dat deze nauwelijks slipt, soms als hij nog koud is. maar dat is minimaal.
Misschien verkeerde bakolie? ik heb er wel een goede olie inzitten, want dat kan ook veel uitmaken.

En heeft jou blok nog de rubberen schraper erin zitten?
https://www.cmsnl.com/yamaha-dt80-1987- ... /0009.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
nummer 14 op de tekening.
Een klein onderdeel maar best belangrijk voor je olie circulatie.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Tip voor makkelijker schakelen bij 5 bak.

Bericht door kittop »

Als ik kijk waarvan een 1J5 blokje is, dan kom ik uit bij een DT80mx en bij een DT80mx kom ik een ander bloknummer tegen, volgens die tekening zit er 4 platen in het blokje...
Ik denk dat ik het blokje even ga loshalen om te kijken wat voor koppelingshuis er in zit en te kijken of er werkelijk 3 of 4 platen in zit. Pieter Schmidt heeft een uitlaatje voor de Trial gemaakt waardoor de Trial met een 24mm carburateur echt een koppelbuffeltje geworden is. Vooral met koude olie is de koppeling zonder meer de zwakste schakel tussen de aandrijving en het rubber op het asfalt.
De motor drukt gewoon door de koppeling heen. Met warmere olie gaat het iets beter en gaat de koppeling niet spontaan slippen,maar met schakelen merk je dat de koppeling niet echt direct pakt.
Ik ben van plan om Lucas of EBC plaatjes met versterkte veren aan te schaffen.
Controleren naar het kunststof blokje in de carterdeksel zit.
Bij Kroon ga ik kijken of ze mij suggesties qua olie kunnen bieden.
En ik hoop wat ervaringen van FS1 sleutelkoningen te vernemen.
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Tip voor makkelijker schakelen bij 5 bak.

Bericht door opnieuweenfs1 »

De cusion ringen, koppelingsplaten en stalen platen zijn naar mijn weten bij alle 50 en 80 cc yamaha's hetzelfde.
Of dat een 4 plaats koppeling in een gewoon ty blok past durf ik niet zeggen, maar wel misschien een zeer goede optie.
De versnellingsbak olie haal ik gewoon bij de motorfietszaak, het is speciaal geschikt voor motoren met natte platten koppeling.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Tip voor makkelijker schakelen bij 5 bak.

Bericht door fizzie »

Er zijn 3 verschillende stalen tussenplaten.

De 2 plaats standaard, de bekende met al die putjes er in.
Deze zitten in de fs1 rd en dt.
Als alles in orde is kun je hier makkelijk 90 mee rijden zonder slip

Dikkere tussenplaten zonder de putjes. Glad dus. Deze zitten in een oudere RD. DT weet ik niet zeker.
Hier zitten de rubberen ringen in. Omdat de gladde tussenplaten makkelijker blijven plakken.
Degene met putjes niet zo snel. (mits je de juiste olie gebruikt)
Ik heb ook latere rdtjes gezien waar tussenplaten met putjes en rubberringen in zaten.

De 4 plaats koppelingen hebben dunnere tussenplaten en dunnere frictieplaten.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Tip voor makkelijker schakelen bij 5 bak.

Bericht door NIX »

Net als TZR platen.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Tip voor makkelijker schakelen bij 5 bak.

Bericht door kittop »

fizzie schreef:Er zijn 3 verschillende stalen tussenplaten.

De 2 plaats standaard, de bekende met al die putjes er in.
Deze zitten in de fs1 rd en dt.
Als alles in orde is kun je hier makkelijk 90 mee rijden zonder slip

Dikkere tussenplaten zonder de putjes. Glad dus. Deze zitten in een oudere RD. DT weet ik niet zeker.
Hier zitten de rubberen ringen in. Omdat de gladde tussenplaten makkelijker blijven plakken.
Degene met putjes niet zo snel. (mits je de juiste olie gebruikt)
Ik heb ook latere rdtjes gezien waar tussenplaten met putjes en rubberringen in zaten.

De 4 plaats koppelingen hebben dunnere tussenplaten en dunnere frictieplaten.
Okay, goede tip.
Mijn dochter loopt nog wel eens te hannessen om de Trial in zijn vrij te krijgen, en ze heeft een punt.
Ondanks het een compleet nieuw opgebouwd blokje is, is de koppeling van verre ideaal.
Ik heb het blokje niet zelf opgebouwd, dus weet ik niet welke platen/veren/cussionrubber gemonteerd zijn.
Tijdens het overzetten van de carterdeksels heb ik wel meer dan 2 platen gezien, en die mij ook voldoende leken voor een 80cc blokje.

Ik weet niet hoe snel de Trail rijdt, omdat de Km teller 75 km/h aangeeft, maar gevoelsmatig is dit aanzienlijk sneller.
Wat ik wel weet is dat de powerafgifte heel amusant is.
Mijn DT400 had dezelfde issues en is opgelost met verse EBC platen met sterkere drukveren, en voor enduroritten werd mij een smallere 6 days extreme band geadviseerd om zo de schokken op de koppeling kleiner van kracht te houden tijdens een rit.
In mijn XT500 zitten gewoon nog de originele platen vanaf fabriek. Zowel de XT als de DT komen ook heel wat makkelijker in de vrijstand.

Dus ga ik kijken wat we kunnen doen met jullie info en ben benieuwd wat mijn dochter en ik tegenkomen.
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Tip voor makkelijker schakelen bij 5 bak.

Bericht door NIX »

Vaak doe je er weinig aan en wordt het uitvissen welke truc het beste werkt. In veel gevallen is dat in de vrij zetten vanuit de 2 terwijl de fiets nog net uitrolt.
Kijk eerst even in de FAQ.
opnieuweenfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mei 2018, 17:00

Re: Tip voor makkelijker schakelen bij 5 bak.

Bericht door opnieuweenfs1 »

En juist door de cusionringen plakken de platen niet meer aan elkaar tijdens het ontkoppelen,
In oudere blokken waar ze voorheen al standaard in zaten
kan het zijn dat het rubber na verloop van tijd uitgedroogd is, waardoor de ringen gekrompen zijn
Daardoor zal de functie ervan verdwijnen, ze moeten immers dikker zijn dan de frictieplaten zelf.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Tip voor makkelijker schakelen bij 5 bak.

Bericht door fizzie »

kittop schreef:
fizzie schreef:Er zijn 3 verschillende stalen tussenplaten.

De 2 plaats standaard, de bekende met al die putjes er in.
Deze zitten in de fs1 rd en dt.
Als alles in orde is kun je hier makkelijk 90 mee rijden zonder slip

Dikkere tussenplaten zonder de putjes. Glad dus. Deze zitten in een oudere RD. DT weet ik niet zeker.
Hier zitten de rubberen ringen in. Omdat de gladde tussenplaten makkelijker blijven plakken.
Degene met putjes niet zo snel. (mits je de juiste olie gebruikt)
Ik heb ook latere rdtjes gezien waar tussenplaten met putjes en rubberringen in zaten.

De 4 plaats koppelingen hebben dunnere tussenplaten en dunnere frictieplaten.
Okay, goede tip.
Mijn dochter loopt nog wel eens te hannessen om de Trial in zijn vrij te krijgen, en ze heeft een punt.
Ondanks het een compleet nieuw opgebouwd blokje is, is de koppeling van verre ideaal.
Ik heb het blokje niet zelf opgebouwd, dus weet ik niet welke platen/veren/cussionrubber gemonteerd zijn.
Tijdens het overzetten van de carterdeksels heb ik wel meer dan 2 platen gezien, en die mij ook voldoende leken voor een 80cc blokje.

Ik weet niet hoe snel de Trail rijdt, omdat de Km teller 75 km/h aangeeft, maar gevoelsmatig is dit aanzienlijk sneller.
Wat ik wel weet is dat de powerafgifte heel amusant is.
Mijn DT400 had dezelfde issues en is opgelost met verse EBC platen met sterkere drukveren, en voor enduroritten werd mij een smallere 6 days extreme band geadviseerd om zo de schokken op de koppeling kleiner van kracht te houden tijdens een rit.
In mijn XT500 zitten gewoon nog de originele platen vanaf fabriek. Zowel de XT als de DT komen ook heel wat makkelijker in de vrijstand.

Dus ga ik kijken wat we kunnen doen met jullie info en ben benieuwd wat mijn dochter en ik tegenkomen.
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte.
Ik denk dat hier een 3 plaats in zit. Als dit een dt 80 mx blok is.
Ik heb hier ook diverse blokjes van.
De rubber ringen zijn dan vaak uitgehard en doen dan nix meer.
Ik zet er dan imi stalen tussenplaten van Sjon uit Hilversum in .
En de juiste olie.
Nieuwe rubber zou ook moeten werken. Maar ik wist niet dat die nog nieuw te krijgen zijn.
3 plaats moet voldoende zijn.
4 plaats heb ik alleen nodig gezien bij de waterkoker van Gino en dr Bob.
Plaats reactie