Pagina 1 van 2

Goed nieuws in keurings land

BerichtGeplaatst: 27 apr 2009, 16:20
door rise and shine
Ik lees dit net op het 4takt forum:

niek is ik schreef:MENSEN ! ENORM !

er gaan weer honda's op de weg komen !

Na aanleiding van het artikel in de bromfiets ben ik naar de RDW gegaan, heb daar naar een keurmeester gevraagd omdat ze het achter de balie allemaal niet wisten.
Deze man heeft mij top geholpen, om te beginnen:

KEUREN word een soort van SCHOUWEN, er gaat niet meer op snelheid,speling,verlichting enz enz enz enz gecontroleert worden. Het gaat zo worden dat de bromfiets word neer gezet en ze puur gaan kijken naar het frame nummer en blok nummer.
Verder kijken ze niet eens of ie loopt !


Het enige geval dat dat ie alsnog gekeurd moet worden is als ze in twijfel trekken of ie wel aan de wettelijke eisen voldoen. (dus als er geen remkabel opzit, een koplamp ontbreekt enz) dit is volgens zeggen van de keurmeester... zegmaar kijken zoals een politie man even met het blote oog doet. Dus als er knalgroot 70cc op je cylinder staat vinden ze het niet leuk... Maar of je verlichting het doet of niet, dat zou de RDW een worst wezen... zo lang er maar lampen op zitten. (volgens zeggen RDW meester, word dat geacht dat de burger zelf zijn verantwoording neemt en het nodig acht verlichting werkend te hebben.


als ie dan van voor 98 is hoeft ie dus geen goedkeur niks te hebben, wel moet ie niet als gestolen geregristreerd staan of b.v eigenlijk een motor zijn (c70 b.v)

Dan de buitenlandse brommer, deze hoeft dus papieren niks meer te hebben, zelfs geen verkoops overeen komst niks. (Zoals de keurmeester al zei, nu gaan er ook een helehoop gestolen dingen die nooit aangegeven zijn witgewassen worden)
Zo ben ik met een foto van mijn TT cee en de gegegevens van het type plaatje langs gegaan, en heeft de keurmeester naar de gegevens gekeken.(hij blijkt uit 83 te zijn, niet gestolen en 100% keurbaar)
Deze zijn dus ook nu allemaal keurbaar, dit aangezien hij in een ander land goedgekeurd is.

Zo ver ik weet moet de brommer wel in een ander land als BROMMER goedgekeurd zijn, zelfbouw of b.v c70 gaat hem niet worden natuurlijk.

Dan heb ik hem een voorbeeld gevalletje NT dax 50 gegegeven, daarbij staat op de Duiste papieren bis 50 km/h. Maar dit model is in duitsland(en ook andere landen) goed gekeurd als BROMFIETS. Dit was altijd niet keurbaar als bromfiets (ja als je hem eerst bij de TUV liet keuren tot 45, en dan weer bij de RDW liet keuren)
Nu dus wel, je moet alleen niet de duitse papieren dan mee nemen, maar gewoon de NT dax 50 daar neer zetten, en als het even kan het bouwjaar geven (dus voor 98) en dan krijgt hij een kenteken. (burocratie op en top, wel papieren hebben, maar niet mee moeten nemen)

minder sterk maar misschien duidelijker voorbeeld, de c100, in duitsland /belgie enz altijd een bromfiets, maar in Nederland altijd een motorfiets geweest vanwege geen trappers. Deze is dus nu gewoon als bromfiets keurbaar, dit omdat ie in andere landen als bromfiets is goedgekeurd.
(ja ik weet het, c100 was altijd al keurbaar vawege het bouwjaar van voor 74, maar het gaat om het voorbeeld)

IEDERE OT DAX, OT MONKEY of Engelse c50 enz kan dus vanaf 1 mei heeeeeeeel eenvoudig een kenteken krijgen !

je hoeft geen papieren niks te hebben.

zeer goed nieuws dus, beetje heeeeeel erg jammer dat ze dit hier in Nederland niet eerder bedacht hebben.


En nu maar hopen dat niet iedereen zijn buitenlandse cee heeft gesloopt enz...

OW enne, ik ben NIET verantwoordelijk voor eventuele veranderingen,( weet je meer, zeg het in dit topic zal ik zeggen, ) ik heb dit allemaal letterlijk en vers van een RDW keurmeester in Arnhem, dus betrouwbaarheid mag je zelf bepalen. Maar denk dat de ergste gaos periode bij de RDW wel voorbij is als ik het verhaal zo hoorde ! (de periode dat ze elkaar regelmatig tegenspraken.


Dus als ik het goed begrijp word het makkelijker voor brommers/scooter die van vóór '98 om een kenteken te krijgen!

BerichtGeplaatst: 27 apr 2009, 16:24
door Jeti
Hier is mn reactie wat meer op z'n plaats:

rise and shine schreef:Wist je dat

niek is ik schreef:MENSEN ! ENORM !
Dan de buitenlandse brommer, deze hoeft dus papieren niks meer te hebben, zelfs geen verkoops overeen komst niks. (Zoals de keurmeester al zei, nu gaan er ook een helehoop gestolen dingen die nooit aangegeven zijn witgewassen worden)
...

Zo ver ik weet moet de brommer wel in een ander land als BROMMER goedgekeurd zijn, zelfbouw of b.v c70 gaat hem niet worden natuurlijk.


Hoe willen ze dit dan controleren? Je moet dus wel iets hebben.
Maar ik moet het eerst allemaal nog maar zien voordat we gaan juichen..

Maar wel tof als het echt makkelijker is.
Heb idd ook in het blad gelezen dat die historische grens van 1974 wordt opgeschoven naar 1998 en het typegoedkeur niet meer van belang is (wel goed voor mijn bakbrommer die geen typegoedkeur heeft, maar die is sowieso van voor 1970, en volgens de RDW geen probleem).

Ter info:
Nieuwe regels gaan per 1 mei in, samen met enkele andere nieuwe verkeersregels (o.a. 90 km/uur met een aanhanger achter een auto en je mag niet meer van de uitvoegstrook terug op de snelweg als je daar eenmaal rijdt).

BerichtGeplaatst: 27 apr 2009, 18:18
door Twowheeler
Als het voor ons als bromrijders maar beter op wordt. Brommers waren(zijn) altijd het pispaaltje geweest, het zou mooi zijn als dat gaat veranderen!

BerichtGeplaatst: 27 apr 2009, 18:46
door Jeti
Tenzij het hetzelfde gaat kosten als het nieuwe brommer rijbewijs ofzo.. ;)

BerichtGeplaatst: 27 apr 2009, 19:27
door Niels
Het lijkt me een beetje te mooi om waar te zijn... :?

BerichtGeplaatst: 28 apr 2009, 10:08
door Tombo
Zou mooi zijn, dan kan ik nog een 2F2 frame kentekenen, hang ik er gewoon een 100cc bamiblok onder :P

BerichtGeplaatst: 28 apr 2009, 10:51
door Jeti
Het gaat 87 pleuro kosten, in plaats van de 99 die het nu kost.

Ik heb ook nog wel wat losse frames: 1 frans moby, 1 duits rdm, 1 bels rdmx.. En zou ook wel handiger zijn voor mn spaanse moby. Yeah.

BerichtGeplaatst: 28 apr 2009, 10:58
door mpro09
staat die info ook ergens 'officieel'?

BerichtGeplaatst: 28 apr 2009, 11:00
door Jeti
Nope..

BerichtGeplaatst: 28 apr 2009, 11:29
door Higherking
zeker mooi!, kan ik me C310s van me vader op kenteken krijgen:D jippie jee :D

BerichtGeplaatst: 28 apr 2009, 12:43
door YamaSam
als dat klopt, krijg je wel enkele brommers van me Jet! :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 28 apr 2009, 13:09
door Jeti
Is goed hoor 8)

BerichtGeplaatst: 29 apr 2009, 22:12
door fs-ael
Jeti schreef:Hier is mn reactie wat meer op z'n plaats:

rise and shine schreef:Wist je dat

niek is ik schreef:MENSEN ! ENORM !
Dan de buitenlandse brommer, deze hoeft dus papieren niks meer te hebben, zelfs geen verkoops overeen komst niks. (Zoals de keurmeester al zei, nu gaan er ook een helehoop gestolen dingen die nooit aangegeven zijn witgewassen worden)
...

Zo ver ik weet moet de brommer wel in een ander land als BROMMER goedgekeurd zijn, zelfbouw of b.v c70 gaat hem niet worden natuurlijk.


Hoe willen ze dit dan controleren? Je moet dus wel iets hebben.
Maar ik moet het eerst allemaal nog maar zien voordat we gaan juichen..


Maar wel tof als het echt makkelijker is.
Heb idd ook in het blad gelezen dat die historische grens van 1974 wordt opgeschoven naar 1998 en het typegoedkeur niet meer van belang is (wel goed voor mijn bakbrommer die geen typegoedkeur heeft, maar die is sowieso van voor 1970, en volgens de RDW geen probleem).

Ter info:
Nieuwe regels gaan per 1 mei in, samen met enkele andere nieuwe verkeersregels (o.a. 90 km/uur met een aanhanger achter een auto en je mag niet meer van de uitvoegstrook terug op de snelweg als je daar eenmaal rijdt).


Het lijkt toch waar in het blad ''Bromfiets'' stond het zelfde verhaal

op mijn werk hebben we ook veel met de rdw te maken, en voor vrachtwagens word het ook allemaal wat simpeler. zou wel fijn zijn 8)

BerichtGeplaatst: 29 apr 2009, 22:14
door Jeti
Ja, heb ik gelezen, en heb ook het 400-pagina-tellend concept doorgebladerd en stukken van gelezen. Zal na mn vakantie wel ff wat relevante regelgeving ervan posten. Staat op de site van de RDW.

Edit:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/al ... tuigen.htm

BerichtGeplaatst: 29 apr 2009, 22:43
door Jeti
Lekker duidelijk dit:

Artikel 4
Voertuigen met de voertuigclassificatie M1, N1 tot en met N3, O1 tot en met O4, L1e tot en met L7e
en T1 tot en met T3, T4.2 en T5 met een datum van eerste toelating van voor 1 januari 1998
alsmede voertuigen die behoren tot een verhuisboedel, hetgeen blijkt uit een door de
belastingdienst afgegeven verklaring, moeten voor het verkrijgen van een individuele goedkeuring
voor toelating tot het verkeer op de weg voldoen aan de permanente eisen.