Pagina 2 van 4

Geplaatst: 09 mar 2009, 13:40
door YamaSam
HotWheels schreef:
YamaSam schreef:ben benieuwd wat dit ga geven :?


wellicht een douanebeambte die het zal horen donderen in keulen, ik kan me nl. niet voorstellen wat de douane te maken heeft met een fiktieve verkoop tussen 2 belgen, waarbij dus helemaal niets ingevoerd wordt :?

je weet het eigenlijk nooit.. douane is puur voor de 705 en het invoeren.
het is het inschrijvingsbewijs dat er moet zijn. (of ooit geweest moet zijn)

Geplaatst: 09 mar 2009, 13:49
door Yamaha rd50m
YamaSam schreef:
HotWheels schreef:
YamaSam schreef:ben benieuwd wat dit ga geven :?


wellicht een douanebeambte die het zal horen donderen in keulen, ik kan me nl. niet voorstellen wat de douane te maken heeft met een fiktieve verkoop tussen 2 belgen, waarbij dus helemaal niets ingevoerd wordt :?

je weet het eigenlijk nooit.. douane is puur voor de 705 en het invoeren.
het is het inschrijvingsbewijs dat er moet zijn. (of ooit geweest moet zijn)


of zegge da da toen nog nie bestond voor die brommers 8)

Geplaatst: 09 mar 2009, 17:30
door br3cht
anders ga ik eerst gewoon eens naar de douane om zo'n papier te vragen
met het idee van yamaha rd50m

Geplaatst: 09 mar 2009, 20:08
door HotWheels
ik vrees dat zo'n roze formulier alleen, helemaal niets betekent. om een voertuig (al dan niet ingevoerd) in te schrijven in belgie eist het DIV telkens het vorig inschrijvingsbewijs, de vroegere grijze kaart genoemd, is nu roze geworden. bij de info die je gekregen hebt verwijst men je telkens naar een roze formulier waarmee men eigenlijk het roze inschrijvingsbewijs bedoelt. dat is wat je nodig hebt, maar vermits je het niet hebt en de bromfiets nooit eerder als moto ingeschreven geweest is, kan ook niemand je een copy of vervanger afleveren.
ook al je hem fiktief zou gaan invoeren (vanuit welk land dan ook) zal het DIV steeds naar het inschrijvingsbewijs van de vorige eigenaar vragen, dus ook via die weg zal je telkens van een kale reis terugkeren.
je kan je bromfiets wel laten keuren als 49cc motorfiets mits een procedure "keuring als uniek exemplaar" te doorlopen via een erkend keuringsorganisme. het feit dat de invoerder het voertuig erkend als moto (cfr. gelijkvormigheidsattest dat je ontving) zal dit wellicht meer kans op slagen geven, echter de kosten en administratieve rompslomp voor zo'n unieke keuring zijn vrij ontmoedigend.
ik wou dat ik je beter nieuws kon melden, maar de diverse mooie praatjes die men dikwijls leest, zijn eerder 'wishful thinking' dan praktische realiteit.
mocht het zo gemakkelijk zijn dat enkel een roze formulier volstaat (waar elke verzekering hopen blanco's van liggen heeft) dan zou denk ik iedere OT-bromfiets op motoplaat rijden.
nb: ik beweer niet dat er geen manieren zijn om dit toch voor elkaar te krijgen 'als je iemand kent op de juiste plaats', maar helaas niet via een reguliere manier :cry:

Geplaatst: 09 mar 2009, 21:21
door br3cht
tja dat wou ik ook verstaan aan de uitleg van de dealer hier
maar het is wel de eerste keer dat ik hoor van "keuring als uniek exemplaar"
wat houd dit dan in?

Geplaatst: 09 mar 2009, 22:35
door kriscross
Hot Wheels,

Vroeger kon je gewoon van je verzekerings agent zo een roze papier DE AANVRAAG TOT INSCHRIJVING VAN EEN VOERTUIG zo krijgen,waar dan de dealer gewoon de handtekening plaatste dat de BTW voldaan is.
Dit is van rond het jaar 2000 voorbij,vanaf deze tijd heeft iedere dealer stickers liggen met zijn gegevens en bepaalde nummers op,deze stickers hebben nr705(als iemand uitlegt hoe je foto moet plaatsen,kanik het jullie tonen),ook van af die tijd levert de importeur het vignet 704,is een 15cm lang en een 8cm breedte grijsgroen vignet,met alle gegevens van de motor op,als ook de nummer van invoer.
Vroeger bestond dit gewoon niet,je ging naar verzekering met gva atest en faktuur of verkoop bonnetje en hij bracht het in orde.
Dus denk ik dat je best met de douane kontakt opneemt,het zijn zij die het vignet 704 aan de importeur leveren,het zijn zij die alle goederen registreren bij binnen komst in het land,dus denk ook wel van die buitenlandse brommers,voer je iets in dan moet je daar ook de invoer taksen en BTW betalen.Dus je zal er moeten kunnen voorleggen de herkomst van de brommer,of te wel een waarde BTW betalen,Het GVA bestaat en is der tijds goedgekeurd,dus voldoet aan de Belgische normen.Zou het toch erop wagen

Geplaatst: 09 mar 2009, 23:42
door paull
Foto's plaatsen.....bekijk even het topic''mijn yamaha fs1'' en boveaan staat de uitleg

Geplaatst: 10 mar 2009, 11:46
door jerrow
HotWheels schreef:ik vrees dat zo'n roze formulier alleen, helemaal niets betekent. om een voertuig (al dan niet ingevoerd) in te schrijven in belgie eist het DIV telkens het vorig inschrijvingsbewijs, de vroegere grijze kaart genoemd, is nu roze geworden. bij de info die je gekregen hebt verwijst men je telkens naar een roze formulier waarmee men eigenlijk het roze inschrijvingsbewijs bedoelt. dat is wat je nodig hebt, maar vermits je het niet hebt en de bromfiets nooit eerder als moto ingeschreven geweest is, kan ook niemand je een copy of vervanger afleveren.
ook al je hem fiktief zou gaan invoeren (vanuit welk land dan ook) zal het DIV steeds naar het inschrijvingsbewijs van de vorige eigenaar vragen, dus ook via die weg zal je telkens van een kale reis terugkeren.
je kan je bromfiets wel laten keuren als 49cc motorfiets mits een procedure "keuring als uniek exemplaar" te doorlopen via een erkend keuringsorganisme. het feit dat de invoerder het voertuig erkend als moto (cfr. gelijkvormigheidsattest dat je ontving) zal dit wellicht meer kans op slagen geven, echter de kosten en administratieve rompslomp voor zo'n unieke keuring zijn vrij ontmoedigend.
ik wou dat ik je beter nieuws kon melden, maar de diverse mooie praatjes die men dikwijls leest, zijn eerder 'wishful thinking' dan praktische realiteit.
mocht het zo gemakkelijk zijn dat enkel een roze formulier volstaat (waar elke verzekering hopen blanco's van liggen heeft) dan zou denk ik iedere OT-bromfiets op motoplaat rijden.
nb: ik beweer niet dat er geen manieren zijn om dit toch voor elkaar te krijgen 'als je iemand kent op de juiste plaats', maar helaas niet via een reguliere manier :cry:


Deze uitleg is correct, meer kan ik daar niet op zeggen!

GreetzzZ...

Geplaatst: 10 mar 2009, 20:13
door kriscross
Beste Br3cht,

Vandaag was ik juist in de buurt van de douane entrepot aan de vaart in Leuven,even binnen gestapt en geinformeerd naar je voorval,je kan hem wel via hun op de baan brengen,wat je nodig hebt,is een faktuur van verkoop particulier naar particulier,je GVA atest,en je motor.Even een afspraak maken met een bepaalde heer aldaar,er bestaat daar een procedure voor het in gebruik stellen van oude voertuigen die nooit ingeschreven geweest zijn.Zij bezorgen jou het grote roze papier,AANVRAAG TOT EEN INSCHRIJVING VAN EEN VOERTUIG,waar de gegevens van je GVA atest op ingevuld worden,met de PVG nr,deze afgestempeld door hun,als ook zal je een klein bedrag aan BTW moeten betalen op de aankoop som van je motor,dus maak je faktuur zo laag mogelijk,na betaling krijg je een tweede stempel als bewijs betaling BTW,daar na naar je verzekeringsagent en je aanvraag is in orde.Stuur je persoonlijke gegevens naar je PB zal er mijn email en tel nr bijzetten.

Geplaatst: 10 mar 2009, 22:50
door br3cht
Kriscross: bedankt voor de hulp, hier heb ik heel wat aan

ivm die factuur particulier naar particulier is dat dan gewoon een geschreven blad met :"ik verkoop een suzuki ac met ... kadernr voor het bedrag van...euro?"
of moet er meer opstaan?

dus ik moet de brommer ook meenemen?

Geplaatst: 10 mar 2009, 23:20
door kriscross
Ja Brecht,is gewoon een papier dat je opmaakt tussen 2 personen,daar komt op te staan,datum van verkoop,adres verkoper,adres koper,merk van voertuig,type van voertuig,kadernummer,bouwjaar,kleur, wat je er zeker opzet is het volgende,verkocht in de staat zoals het zich bevond,goedgekeurd door de koper,alsook,verkoop van particulier voertuig aan particuliere persoon, en als laatste de som,met voldaan en handtekening verkoper en koper.Heb je een PB gestuurd

Geplaatst: 11 mar 2009, 09:54
door YamaSam
kriscross schreef:Beste Br3cht,

Vandaag was ik juist in de buurt van de douane entrepot aan de vaart in Leuven,even binnen gestapt en geinformeerd naar je voorval,je kan hem wel via hun op de baan brengen,wat je nodig hebt,is een faktuur van verkoop particulier naar particulier,je GVA atest,en je motor.Even een afspraak maken met een bepaalde heer aldaar,er bestaat daar een procedure voor het in gebruik stellen van oude voertuigen die nooit ingeschreven geweest zijn.Zij bezorgen jou het grote roze papier,AANVRAAG TOT EEN INSCHRIJVING VAN EEN VOERTUIG,waar de gegevens van je GVA atest op ingevuld worden,met de PVG nr,deze afgestempeld door hun,als ook zal je een klein bedrag aan BTW moeten betalen op de aankoop som van je motor,dus maak je faktuur zo laag mogelijk,na betaling krijg je een tweede stempel als bewijs betaling BTW,daar na naar je verzekeringsagent en je aanvraag is in orde.Stuur je persoonlijke gegevens naar je PB zal er mijn email en tel nr bijzetten.


je vergeet de validatiesticker van vak Y :(

die moet je van div of de constructeur krijgen...
en die krijg je helaas niet..
(omdat er geen snelheid bekend is zoals die op een buitenlands inschrijvingsformulier wel vermeld staat)

ik wil niet de klassieke onweerswolk in dit topic zijn, maar het is nu eenmaal zo..

Geplaatst: 11 mar 2009, 10:48
door Jeti
YamaSam schreef:ik wil niet de klassieke onweerswolk in dit topic zijn, maar het is nu eenmaal zo..


Volgens mij is die onweerswolk de Belgische regering :(

Geplaatst: 11 mar 2009, 12:55
door br3cht
in de vakantie ga ik er werk van maken
ik heb van mijn 1e ac zo'n papier gekregen van die verkoper toen, dus dat heb ik dan al
er staat op
... ... verklaart een bromfiets verkocht te hebben in de staat waarin hij zich bevindt voor de som van 150€
suzuki ac 50
kadernr ......
pva 60077

handtekening en zijn adres

dit zou dus al goed zijn (enkel die bromfiets)
anders gewoon even een ander schrijven

Geplaatst: 05 aug 2009, 16:11
door br3cht
nog even omhaag halen na een kleine update

ik heb dus mijn duplicaat van de motopapieren een kopie van gepakt en met een vriendelijke brief naar DIV gestuurd.
En anders als ik had verwacht na 2 dagen al een telefoontje (vandaag dus)

Wij waren natuurlijk niet thuis maar op het antwoordapp een kleine uitleg.
De suzuki AC50 motorfiets is nog steeds ingeschreven door iemand dat in montigny le tilleul woont.
DIV heeft de man gebeld maar die zal dus niet thuis zijn want hij pakt niet op.
Nu moeten naar DIV bellen om te zien wat we moeten doen.

mogelijkheden:
1) Waarschijnlijk gaan die de gegevens van die man geven zodat wij naar de politie moeten gaan om een papier van "verlies van ..."
2) die man heeft het papier zelf nog -> moeten wij het bij hem gaan halen

Om het juiste te weten te komen moeten die van DIV natuurlijk wel opnemen, maar het is nu al 16u.
Hou jullie op de hoogte

(PS. met mijn pa zijn JAWA is het ook zo gegaan, maar die vorige eigenaar had het roze formulier niet meer dus moeten wij naar de politie)