Pagina 6 van 10

BerichtGeplaatst: 18 jan 2009, 21:07
door maniac on wheels
hahaha ik las net ook dat iemand de kabel van zen kilometriek ni lost kreeg... werd daar ineens reclame gemaakt voor een cursus sleutelen in antwerpen, die gaat vooral over olie verversen en... jaja kabels vervangen :lol:

BerichtGeplaatst: 01 apr 2011, 23:00
door the_destroyers
een vraagje voor de belgen.
Ik weet dat als je brommer van voor '74 je geen GVA nodig hebt.
Is het dan waar dat je brommer zo snel mag gaan op de rollen als je wil, maar dat ze je gewoon nooit sneller dan 45 mogen zien rijden?

iemand die dit weet?!?

:cheers:

BerichtGeplaatst: 02 apr 2011, 11:20
door fs50
http://users.telenet.be/luc.aerts1/Geli ... attest.htm

hier staat het wel in denk ik

David

BerichtGeplaatst: 02 apr 2011, 11:45
door Arnoute
the_destroyers schreef:een vraagje voor de belgen.
Ik weet dat als je brommer van voor '74 je geen GVA nodig hebt.
Is het dan waar dat je brommer zo snel mag gaan op de rollen als je wil, maar dat ze je gewoon nooit sneller dan 45 mogen zien rijden?

iemand die dit weet?!?

:cheers:

jep dat is zo, hij mag op de rollen zo snel hij kan, je mag enkel niet sneller dan 45 rijden, maar er is 1grote maar en dat is dat je brommer origineel moet zijn (of er toch origineel moet uitzien ;))

BerichtGeplaatst: 02 apr 2011, 13:36
door Jeti
Arnoute schreef:
the_destroyers schreef:een vraagje voor de belgen.
Ik weet dat als je brommer van voor '74 je geen GVA nodig hebt.
Is het dan waar dat je brommer zo snel mag gaan op de rollen als je wil, maar dat ze je gewoon nooit sneller dan 45 mogen zien rijden?

iemand die dit weet?!?

:cheers:

jep dat is zo, hij mag op de rollen zo snel hij kan, je mag enkel niet sneller dan 45 rijden, maar er is 1grote maar en dat is dat je brommer origineel moet zijn (of er toch origineel moet uitzien ;))

Beter zorg je ervoor dat je daar alle documentatie /bewijsstukken van bij je hebt, als je dit gaat doen.

BerichtGeplaatst: 10 apr 2011, 23:45
door Jeti
Yamaha rd50m schreef:da weet de politie in belgie zelf nie,
oficieel is het dnek zo:
voor 1974 bestond gelijkvormigheidsattest nie dus moete er geen hebbe, brommer van na 1974 moete er hebbe,
maar dan zitte mee het praktische probleem, als ge tegegehoude wordt hoe ga politie wete da uwe brommer van voor of na 74 is, en aangezien de meeste flikke geen oldtimerkenners zijn kunde dus zegge wa ge wilt, ik denk da als ge ne oldtimer bij hebt en hij is verkzekerd da ze meestal al wel content gaan zijn.

Is er een of andere document of wetsartikel die dit aangeeft, dat je die papieren niet nodig hebt?
Even los van het aantonen van het bouwjaar.

Of een volledige versie van de brief van Sam van pagina 1?

BerichtGeplaatst: 11 apr 2011, 09:03
door Yamaha rd50m
Jeti schreef:
Yamaha rd50m schreef:da weet de politie in belgie zelf nie,
oficieel is het dnek zo:
voor 1974 bestond gelijkvormigheidsattest nie dus moete er geen hebbe, brommer van na 1974 moete er hebbe,
maar dan zitte mee het praktische probleem, als ge tegegehoude wordt hoe ga politie wete da uwe brommer van voor of na 74 is, en aangezien de meeste flikke geen oldtimerkenners zijn kunde dus zegge wa ge wilt, ik denk da als ge ne oldtimer bij hebt en hij is verkzekerd da ze meestal al wel content gaan zijn.

Is er een of andere document of wetsartikel die dit aangeeft, dat je die papieren niet nodig hebt?
Even los van het aantonen van het bouwjaar.

Of een volledige versie van de brief van Sam van pagina 1?


ik heb een mail van de lokale politiezone waarin het helemaal staat uitgelegd.
ik zal hem eens doorsturen naar jou

BerichtGeplaatst: 11 apr 2011, 09:15
door Jeti
Graag! Thx!

BerichtGeplaatst: 17 jul 2012, 09:19
door Saerens
Is het mogelijk mij die mail ook eens door te sturen waar in staat dat hij op de rollen sneller mag rijden. Ik heb net een groende 469 fs1 opgelapt uit 1973. Deze is nog volledig in originele staat, maar ik wil wel in orde zijn als ik te snel rijd.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2012, 10:19
door the_destroyers
Je moet es een mailtje sturen naar je politiezone!
In belgië is alles een beetje verschillend per zone heb ik al ondervonden.
In mijn zone bvb geldt die regel zeker niet. In andere dan weer wel!

;)

BerichtGeplaatst: 17 jul 2012, 11:31
door Saerens
Heb ik al gedaan, ik heb er al mee gebeld. En het zou handig zijn moest ik dit mailtje waar men hier over praat ook in handen kan krijgen. Hij wou dit graag eens nakijken..

Met vriendelijke groet


Tom

BerichtGeplaatst: 24 aug 2013, 16:17
door hans.m
Wat er in dit topic allemaal gezegd is over dat een gelijkvormigheidsattest niet verplicht is van voor 1974 zou niet kloppen.
Het zou 1972 zijn dat een gva verplicht is.
'Voor alle bromfietsen, motorfietsen, driewielers met motor en vierwielers met motor is een gelijkvormigheidsattest en een PVG vereist vanaf 1 januari 1972.'

(Bron Schriftelijke vraag nr. 4-3294 aan de Belgische senaat in 2009 http://www.senate.be/www/?MIval=/Vragen ... 94&LANG=nl)

BerichtGeplaatst: 28 aug 2013, 16:27
door hans.m
nog een mopje: de federale overheidsdienst mobiliteit en verkeer antwoorde mij vandaag dat een gelijkvormigheidsattest in België voor bromfietsen van voor 1976 niet verplicht is :roll: :shock: België op zijn kop :roll:

BerichtGeplaatst: 28 aug 2013, 16:42
door BJ
ik heb altijd gedacht te weten dat het voor brommers vanaf 15/11/1974 verplicht was en voor motoren vanaf 01/01/1972.
Maar volgens mij weten de FOD's het zelf allemaal niet meer.

Dit is in ieder geval het KB 10-10-1974 waar het hoofdzakelijk allemaal om draait.
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-101074

En in bijlage 1 ziet ge hoe onnozel dat gelijkvormigheidsattest was toen het opgesteld werd.

edit; hier nog eens een vraag op het forum van dezelfde site;

http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... r-papieren

BerichtGeplaatst: 28 aug 2013, 18:06
door hans.m
BJ schreef:ik heb altijd gedacht te weten dat het voor brommers vanaf 15/11/1974 verplicht was en voor motoren vanaf 01/01/1972.
Maar volgens mij weten de FOD's het zelf allemaal niet meer.

Dit is in ieder geval het KB 10-10-1974 waar het hoofdzakelijk allemaal om draait.
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-101074

En in bijlage 1 ziet ge hoe onnozel dat gelijkvormigheidsattest was toen het opgesteld werd.

edit; hier nog eens een vraag op het forum van dezelfde site;

http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... r-papieren


Volgens mij maakt de ambternaar een fout in zijn mail. Ik weet eigenlijk niet welk document er nog duidelijker kan zijn dan die schriftelijke vraag die in de senaat gesteld is en beantwoord is. Kan je nalezen in de link die ik poste in mijn vorig bericht..
Het antwoord van die moderator op de vraag op die andere site is ook maar een interpretatie en blijkbaar een verkeerde.