Pagina 6 van 6

Geplaatst: 05 jun 2011, 16:23
door fs1willem
Even over het framenummer : nijn framenummer is FS1-203*** en komt niet voor in de lijst op dit forum. Beetje vreemd, want ik weet dat deze FS1 destijds nieuw is geleverd op de Nederlandse markt. Er staat overigens ook geen NL-keurmerk in. Nu heb ik in de jaren zeventig weleens iets opgevangen... allerlei wildwestverhalen over FS1's uit de het eerste jaar die verkeerd waren geleverd (wel met trapperinrichting) zonder NL-keurmerk. Wie kan me hier meer over vertellen ?

Er gingen destijds ook verhalen rond over FS1's die per ongeluk als brommer waren geleverd met keurmerk maar dan met een 5-bak van de motorfiets !! En die waren standaard natuurlijk al veel sneller dan een brommer en bovendien "legaal". Ze waren immers goedgekeurd met de onderdelen waarmee ze waren afgeleverd. Of dit een fabel is weet ik niet.

Ik weet nog wel dat er bij mij in de woonplaats begin jaren zevetig een tweetal FS1-motorfietsen rondreed. Een van hen had altijd een hondje op zijn tank zitten :lol: .

Geplaatst: 05 jun 2011, 17:51
door koppel
fs1-2 ***** is gewoon geleverd in NL

Geplaatst: 05 jun 2011, 18:00
door NIX
Juist. Ik durf zelfs te stellen dat FS1-20**** per definitie de Hollandse Candy's zijn. Tot '72 werden de typegoedkeurnummers erop geplakt, vanaf '72 (Beumer en street) 45**** en 55**** werden de typegoedkeurs erin geslagen. Soms fietste er wel eens een Buitenlandse FS1 met 5-bak doorheen, maar dat waren toen ook al witte raven en werden vaak niet als zodanig herkend. Zeker niet als er wat trapperachtigs op werd gezet. Je ziet wel eens FS1-60**** opduiken, dat zijn 5-bakken. die kom je nog wel eens tegen in Belgie. Ook zijn er wat voor Zwitserland en Oostenrijk geleverd, destijds, maar niet veel. Je kon in elk geval gewoon een stickertje met typegoedkeur op je 60 FS1 plakken als je dat nodig vond.

Zie verder de lijsten hier op het forum, die zijn behoorlijk duidelijk en volledig.

Geplaatst: 05 jun 2011, 18:15
door Jeti
Bij Pelders hebben ze van sommige merken ook die typegoedkeur-stickertjes. Weet niet of ze die ook van Yamaha hebben. Vragen kan altijd.

Voor de motorfiets keuring van voor '74 heb je dat trouwens allemaal niet nodig.

Re: Van bromfiets naar motorfiets.

Geplaatst: 11 sep 2015, 11:38
door thibaultM
Hallo

Ik stel mss een vraag die al 1000 keer gesteld is..
Maar ik vind niet echt een duidelijk antwoord.
Is het mogelijk om in België een bromfiets om te keuren naar motor?
Ik weet dat het via Nederland wel lukt maar dat is beetje moeilijk voor mij ☺️..

Re: Van bromfiets naar motorfiets.

Geplaatst: 11 sep 2015, 11:56
door thibaultM
Oei ik lees juist dat je een brommer moet hebben van voor 75.. Aangezien mijn fs1 jonger is zal dit dus op geen enkele manier mogelijk zijn? Of ergens een ouder kader proberen scoren..

Mvg Thibault

Re: Van bromfiets naar motorfiets.

Geplaatst: 11 sep 2015, 15:21
door Jeti
thibaultM schreef:Oei ik lees juist dat je een brommer moet hebben van voor 75.. Aangezien mijn fs1 jonger is zal dit dus op geen enkele manier mogelijk zijn? Of ergens een ouder kader proberen scoren..

Mvg Thibault

Hans heeft zojuist een brommer uit 1976 op motorplaat weten te krijgen in BE. Hier beschrijft hij hoe:
viewtopic.php?t=2778

Re:

Geplaatst: 13 sep 2015, 15:59
door gklijnhout
Jeti schreef:
mpro09 schreef:oh ok op die fiets :D

ik maak me alleen een beetje zorgen over die ungultig stempel:
Afbeelding


@ Mitchel:
Kan geen concrete bron vinden, maar dit ongeveer:
In Zwitserland willen ze geen 2 takters meer op de weg hebben. Het is volgens mij niet officieel verboden, maar het wordt in ieder geval ontmoedigt (lastige regeltjes e.d.??).
Het zou dus kunnen dat jouw vorige eigenaar daarom de papieren ongeldig heeft laten verklaren?
Dat zou mooi zijn, want dan weet je zeker dat er van daarna geen nieuwe papieren voor jouw motor zijn. En alle gegevens staan erop, dus dan zou het goed moeten komen.
Toch?


Zwitserland heeft een aantal jaren geleden houders van voertuigen voorzien van een vervuilende verbrandingsmotor voor de keuze gesteld om of deze voertuigen om te bouwen naar minder milieu belastend of om deze te slopen cq het kenteken in te trekken.
In deze tijd heb ik een zeer ernstig mooie jaguar xj 6 daar vandaan gehaald welke ook niet meer aan de norm voldeed.
Leuke is dat deze fs1 een kenteken heeft waarvan de eigenaar in Hofstette woonde ik heb zelf vrienden wonen in Briënz een paar kilometer daar vandaan de Jaguar komt ook daar vandaan.

Gert.

Re: Van bromfiets naar motorfiets.

Geplaatst: 28 dec 2018, 09:46
door opnieuweenfs1
Kan iemand mij vertellen wat de kosten ongeveer zijn als je een bromfiets met bromfietskenteken laat omkeuren naar motorfietskenteken?

Re: Van bromfiets naar motorfiets.

Geplaatst: 30 dec 2018, 22:47
door NIX
Ongeveer 60,-. Zorg wel dat ze het juiste bouwjaar op het kenteken vermelden. Dat kan anders zomaar 2006 ofzo zijn en dan mag je houderschapsbelasting betalen.

Re: Van bromfiets naar motorfiets.

Geplaatst: 31 dec 2018, 14:05
door opnieuweenfs1
oke dankjewel voor de reactie.

Re: Van bromfiets naar motorfiets.

Geplaatst: 31 dec 2018, 15:03
door dickfs1
Dat val mee de kosten voor omkeuren