Kleur rood 69'

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Re: Kleur rood 69'

Bericht door fs1willem »

Persoonlijk zou ik met de gehele FS1 naar een spuiter gaan. Als je de tank wilt laten spuiten zal die het deel wat het dichtste bij de rode kleur van de tank zit inscannen. Ik vermoed de lamporen, omdat die het dichtst bij het rode vlak van de tank zitten en je wilt daar dus geen groot kleurverschil zien. Kleurverschil na het spuiten met het frame is altijd toie te wijzen aan schaduw en lichtval. Zeker niet de huidige kleur van de tank scannen, tenzij je de hele FS1 zou willen laten spuiten.
Als ik naar de foto's kijk heb ik wel het vermoeden dat de tank al een keer vervangen of gespoten is.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Re: Kleur rood 69'

Bericht door fs1willem »

Jeti schreef:Het zou nooit een 100% garantie geven, maar wellicht heeft iemand een kleur die daarmee wel genoeg in de buurt komt. Er zijn ook genoeg NOS onderdelen blijven liggen (en die worden ook geregeld aangeboden..) waarvan de kleur nog goed is. Het lijkt me aannemelijk dat er mensen zijn die al wel kleurdelen hebben laten scannen voor hun opknapproject (in originele staat, met originele kleur). Er komen genoeg opnieuw gespoten FS1tjes voorbij in allerlei mooie kleuren (die lijken op de originele kleur).
Niet iedereen die wil opknappen, zal een NOS of goed kleurdeel hebben om te laten scannen. Laten we elkaar hiermee helpen!


Ik begrijp je insteek, maar als je dertig origineel-rode FS1's naast elkaar zet, dan scan je wellicht 20 verschillende tinten rood (ik zeg expres niet 50, want dan wordt er weer een boek over geschreven). Ook NOS-onderdelen geven geen 100% garantie. Het maakt al uit of die open en bloot op een plank hebben gelegen of bij iemand in een vitrine of netjes 44 jaar in een afgesloten doos.
Dus het blijft altijd een benadering en ik denk dat als je Indisch rood met 5 jaar veroudering laat mengen, je aardig in de buurt komt.

In 1988 heb ik de delen van mijn FS1-P gespoten met Dupli-Color goud-oranje metallic. Dat was exact de juiste kleur. Helaas was die kleur toen al uit het assortiment gehaald en had ik te weinig om het frame af te werken.

Een goede plek voor een scan van de originele kleur is overigens de binnenkant van het frame boven het blok. Wij poetsen natuurlijk allemaal onze FS1 als die vuil is, maar daar poetsen wij niet (tenminste... ik niet :oops: ) en daar ontstaat vaak een laagje vet, olie en vuil die voorkomt dat de lak eronder verkleurd.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Kleur rood 69'

Bericht door Tombo »

Volgens mij ligt het er ook maar net aan met welk been de bewuste Japanner z'n bed was uitgestapt, of hoeveel saké hij op had (zie de bloknummers b.v.), kan me voorstellen dat er per gespoten batch ook wat verschil zit, zeker met inktlakken.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Re: Kleur rood 69'

Bericht door fs1willem »

Tombo schreef:Volgens mij ligt het er ook maar net aan met welk been de bewuste Japanner z'n bed was uitgestapt, of hoeveel saké hij op had (zie de bloknummers b.v.), kan me voorstellen dat er per gespoten batch ook wat verschil zit, zeker met inktlakken.


Oh, dat zeker, maar ik denk dat de batches destijds best groot waren en als het een RAL-kleur was, dan zou er toch niet zo héél veel verschil zijn geweest.
Inktlakken zijn een heel ander verhaal... t'is maar net hoeveel laagjes en hoe dik je spuit. Dat probleem heb je dan met een rood-witje weer niet.

Overigens : er zijn in latere jaren toch ook weer rode FS1's verkocht ? Lijkt me sterk dat ze daar dan weer een andere kleur voor hebben gebruikt. Dus wellicht die kleurcode zien te achterhaeln.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 883
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Kleur rood 69'

Bericht door Dr. Bob »

Ik heb vorig jaar een nieuw rood frame, tank, zijkappen en oortjes gekocht. Alles NOS en in een kast bewaard, maar zelfs daartussen is kleurverschil zichtbaar. De kleur uit de fabriek was ook niet constant dezelfde had ik al eens gehoord.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Re: Kleur rood 69'

Bericht door fs1willem »

Dr. Bob schreef:De kleur uit de fabriek was ook niet constant dezelfde had ik al eens gehoord.


In dat geval maakt het dus niet zo veel meer uit welke rode kleur je spuit, zolang het maar een beetje lijkt of zolang je het zelf maar mooi vind :wink: . En verkleuren doet het toch wel weer :roll: .
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Re: Kleur rood 69'

Bericht door Niels »

Idd :P
Plaats reactie