Yamaha Fs1 2RU

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Plaats reactie
Fs1Max
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 dec 2019, 23:15

Yamaha Fs1 2RU

Bericht door Fs1Max »

Hoi ik heb sinds kort een yamaha fs1 2ru. Ik heb er een aantal vraagjes over waarvan ik niet weet wat ik moet doen. Als ik aan het rijden ben en ik zet hem in de 4 en dan is hij op toeren dan rijd die 60 ongeveer maar dan stijgen de toeren ineens heel hoog en trekt hij hem door naar 75. Hoe dit kan geen idee ik dacht eerst dat hij teveel lucht kreeg maar de luchtfilter is begrensd. Ook vroeg ik me af of het hoort dat de cilinder zo snel heet is.'

Groeten Max
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Yamaha Fs1 2RU

Bericht door P@trick »

Een turbo? :lol:

Allereerst veel plezier met je FS1, je bent n ieder geval snel op je bestemming!

Ik denk dat de mensen hier iets meer info nodig hebben.
Ik zou zelf zeggen er zit minimaal een 60cc onder en dus niet de maat die er orgineel onder zat en misschien ook een andere carburateur en uitlaat.

Dit zou je alvast na kunnen kijken en opmeten.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Yamaha Fs1 2RU

Bericht door marco »

Klinkt als een slippende koppeling maar dan zou die niet harder gaan.

Heb je niet wat meer info of eventueel wat foto’s ?
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Yamaha Fs1 2RU

Bericht door NIX »

Klinkt gewoon als een FS1 cilinder die in zijn powerband komt. Misschien wel zo handig om te vermelden wat er op je brommer zit aan cilinder, carb en uitlaat en vertanding.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Kees
250km gereden
250km gereden
Berichten: 479
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
Locatie: Doezum

Re: Yamaha Fs1 2RU

Bericht door Kees »

NIX schreef:Klinkt gewoon als een FS1 cilinder die in zijn powerband komt. Misschien wel zo handig om te vermelden wat er op je brommer zit aan cilinder, carb en uitlaat en vertanding.
Ik heb hetzelfde bij een 60cc cilinder met 16mm carburateur: alleen maar mooi, toch?
Groet uut Doezum,
Kees.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Yamaha Fs1 2RU

Bericht door NIX »

Het is typisch het karakter van een hoge uitlaatpoort. Sommigen vinden het heerlijk, ik denk dat je een vermogensgat hebt. Zelf maak ik daarom altijd een langzame cilinder zelf snel, Jos weet wat dat aan trekkracht oplevert en hoeveel toeren het nog steeds maakt.
Kijk eerst even in de FAQ.
Fs1Max
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 dec 2019, 23:15

Re: Yamaha Fs1 2RU

Bericht door Fs1Max »

Ik heb er nu een 50cc cilinder onder zitten een 16mm carb sproeier 160 en geknepen luchtfilter. Mijn cilinder koelt ook heel erg slecht is dit ergens mee te verhelpen. Groet Max
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Yamaha Fs1 2RU

Bericht door P@trick »

Volgens mij moeten ze ook wel warm worden ... als je geen vastlopers hebt dan is het toch prima? Het zijn blokjes die het van de toeren moeten hebben, lijkt mij dat dit sowieso warmte genereert. Het is wel zaak dat er voldoende olie in zit voor smering.

En het lijkt mij ook als je echt sneller wilt je er beter een 60 cc op kan zetten en als je niet sneller wilt deze knijpen. Zo’n cilinder presteert dan onder zijn top en heeft vermogen over , en zal dan ook wel minder warm worden.

Of anders aluminium 50 cc cilinder, die voeren warmte beter af, rij ik ook op in combi met triboron. Maar werd mij aangeraden in combi met triboron, trouwens stuk milieuvriendelijker.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Yamaha Fs1 2RU

Bericht door NIX »

Lees eerst de FAQ over cilinders. Verder heb je nou nog steeds niet gezegd wat voor cilinder erop zit. Wat voor letters staan er nou op? En wat bedoel je met een geknepen luchtfilter? Als je een zinnig antwoord wil, moet je eerst goede info geven. Er zijn diverse redenen waarom een cilinder (te) heet wordt. We weten niet eens wat erop zit en of hij te heet wordt of gewoon heet.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha Fs1 2RU

Bericht door kittop »

78 dkm stond er op de de teller van mijn 2F2 totdat hij gejat werd.
Elke schooldag Huizen - Utrecht en retour met:
F5b cilinder waarvan de uitlaat poort 2 a 3 mm hoger was, plat kopje, 10mm mikuni met gasschijf van een 16mm, 13-41/2 vertanding en standaard uitlaat waar de binnenpijp uitgesloopt was met 32mm bocht.
Goed voor 65 km/h op de teller en die van een Honda ruim 75
s'ochtends vroeg vaak zuidwester tegen en dan reed er een vaak andere brommers in m'n zuiging mee, die mij normaliter voorbij reden.
De 2F2 reed fijn en kakte tegen de wind niet in.
In het weekend werd de 10mm eraf gesleurd en kwam er een FS1 op... goed voor 5km meer maar ook meer power
In de vakantie de Z1 met Noguchi L-veertje en Bospijp met 36mm bocht... Dit was Hoogtoerig.

In de 10mm mikuni zat een 170 sproeier met de gasnaald klipje op de één na hoogste stand.
Dat was handig, want als ik weer eens de rollerbank op moest verzoop hij bij vol gas.
Maar bij half gas reed hij gewoon 65 km/h dit kwam ook omdat je de gasschijf van de 16mm korter is en dan ook hoger kan optillen en dus niet meer lucht krijgt maar wel meer benzine langs de naald kan.

In de "weekend" 16 mm zat een 180 sproeier en de het klipje van de gasschijf bleef op de één na hoogste stand, waardoor de FS1 cilinder niet "te" heet werd.
Op de "vakantie" Z1 zat deed ik een extra afgedraaid cilinderkopje waarvan het model van de verbrandingskamer ook veranderd was, wat leek op een squisrand van de 60cc kopjes. Bij deze set-up kwam er een 190 sproeier in de 16mm. Daarbij ben ik nog bezig geweest met een 19 mm, maar dat bood geen soelaas.
Met dit alles bleef de vertanding op 13-42, puur omdat je dan vlot door de versnelling heen kwam. Want topsnelheid vond ik niet zo boeiend.
Maar een vlot door de versnelling heen lopende brommer is uiteindelijk veel sneller dan een inkakkende te zwaar vertande brommer die met zon, maan + wind in de rug wel op toeren kwam, of dat je vanaf de 3e versnelling continu aan je koppeling moet hangen om op toeren moet zien te houden.

Een maatje van me had een 60cc FS1 met 14-39 en accelereerde ongeveer net zo snel snel als mijn "weekend-mode"
Allebei hadden we iemand achter op, maar ik had ca 20 kg meer aan boord.
Mijn neefje had een DT50 mx met een 16mm Zeta 70cc, maar die hield de hield de acceleratie van mijn "vakantie-mode" bij lange niet bij.
Voor een ander maatje had ik een AJH afgesteld. 'Die was ook snel, maar heb geen vergelijkingsmateriaal.

Tuurlijk zat er wel eens verschil met de één en andere FS1 brommer met de zelfde set-up. Maar niet echt veel.
Sproeier, Uitlaat en afstelling ontsteking was meestal debet hieraan.

Kom met je set-up en dan kan je geadviseerd worden. "geknepen" luchtfilter is voor mij onduidelijk.
Ik weet wel dat er vanaf de luchtfilter naar het carburateurhuis sokken zijn die klein in diameter zijn... Maar dan haal je geen 60km/h
Plaats reactie